Gestovne igre i recitacije

Gestovne igre su igre u kojima se povezuju pokret i govor, kratki i jednostavni stihovi u kojima se kombiniraju glasovi i slogovi za poticanje pravilnog izgovora, a prate ih pokreti ruku, prstiju, tijela. Ovakve su igre poticajne za mnoge aspekte razvoja djeteta; razvoj govora, pamćenje novih riječi i pojmova, sposobnost slušanja, poticanje koncentracije, prostorno rasuđivanje, govorno i motoričko oponašanje, svijest o vlastitom tijelu i motoričkim mogućnostima samoga sebe. Jednostavne riječi pjesmica i recitacija stvaraju konkretne predodžbe koje često djecu potiču na pantomimsko izražavanje (kod djece koja još ne pričaju). Tekstovi recitacija i pjesmica obogaćuju dječji rječnik, proširuju njihova znanja o prirodi i okolini u kojoj žive. (Manasteriotti, V.)
Pačići su se ove godine puno igrali prstima i pokretima i naučili mnoge pjesmice, uz koje se stvarala i socio-emocionalna veza između odgajatelja i djeteta, ali i djece međusobno. Igre s pjevanjem koje prati pokret primjeljivale su se u gotovo svim prilikama, za vrijeme pranja ruku, u jutarnjem krugu, tijekom boravka na vanjskom prostoru; na raznolike načine i nenametljivo što je dovelo do toga da djeca samostalno u svojoj igri koriste pjesmice i recitacije koje pjevaju svojim lutkama. Jednostvnim pokretima prstiju uklanja se napetost, no ne samo u rukama, već i u govornim organima- u usnama i jeziku! Upravo ove igre prstima čine dijete opuštenijim, emocionalno i mentalno. Pokušajte i vi sa svojom djecom!

Ide muha
Ide muha
Traži kruha (šetamo po djetetovom tijelu od trbuha do vrata)
Našla ga je tuuuuu… (poškakljamo ga po bradi)

Bobice sa grana
Berem bobice sa grana (okrenuti lijevu ruku da visi i prstima desne ruke «brati» jedan po jedan prst lijeve)
Pa će grana bit lagana (mahati lijevom rukom)
Imam punu košaricu (skupiti ruke u košaricu)
Za moju mamicu
Teško mi je nositi (odglumiti pretešku košaricu)
Moram malo pojesti
Jednu, dvije… i još malo, (skupljene prste prinositi ustima)
Koliko je još ostalo?
Jedan, dva, tri četiri, pet… (brojati prste)
Beremo ih opet…

Pekaru kolačiću
Pekaru Kolačiću,
Pekaru Kolačiću,
Ispeci mi od brašna
Ti kolačić slastan.
Mijesi, mijesi
Valjaj, valjaj.
Brašno tresi
Kolačiće umijesi
Šećera pospi
Ubaci ga u peć,
Kada bude gotov
«Hvala» ću ti reć’.


Skoči naprijed
Skoči naprijed
Hop hop hop
Pljesni rukom
Top top top
Lupni nogom
Dum dum dum
Okreni se i reci BUM!

Dvije male bubice
Dvije male bubice
Spavaju u travi, pokraj puta prometnog
Kud prolaze mravi.
Ja im kažem: “Bubice,maknite se s puta jer baš tuda prolazi vojska mrava ljuta!”
Ne slušaju bubice,
Spavaju u travi.
E kad se glupiraju nek ih nose mravi.
Veselo pranje ruku
Sapun, voda, je`n, dva, tri
Za pranje ruku spremni smo svi!
Puštam vodu, trljam dlan
Puno puta svaki dan.
Ispod, iznad, prst po prst
Svaki pokret baš je čvrst.
Oko prsta, vrtim snažno
Neću žurit, to je važno.
Mjehurića sad je sto
Pa isprem , gotovo!

View the embedded image gallery online at:
http://www.vrticbakar.hr/aktivnosti/pacici#sigProId16dfa1e458


„Reži, reži škaricama“

Bilateralna koordinacija je usklađeno korištenje lijeve i desne strane tijela u nekoj aktivnosti. Ponekada je to teško napraviti i nama odraslima, a možete zamisliti u kojem se onda problemu nađu naši „Pačići“ kada se pred njima pojave izazovi koje im nude njihove odgajateljice u svakodnevnim aktivnostima. O njoj smo više govorili u prethodno predstavljenim igrama pokretom i kretanjem, a uz njih potrebno je uskladiti i zadržati i okulomotornu koordinaciju - koordinaciju oka.
Fina motorika ruku razvija se od najranije dobi djeteta kroz hvatanje žlice pri jelu, držanju olovke, držanje i manipuliranje raznim predmetima iz okoline, a za nju su potrebni sitni i precizni pokreti ruku.

Bilateralnu i okulomotornu koordinaciju može se poticati kroz razne vrste igri i vještine, npr. to su igre rezanja škarama po zadanim linijama, igre loptom, zakopčavanje i otkopčavanje, spajanje ili rastavljanje konstrukcijskih igračaka (mega kocke, lego kocke). Kako bi djeca mogla rukovati škaricama pomoći će im prethodno osmišljene druge aktivnosti za jačanje fine motorike šake i ruku (trganje papira, odljepljivanje) kao odlična priprema za aktivnosti rezanja sa škaricama. A što ako dijete odbija rad sa škaricama? Provjeriti ćemo ima li dijete poteškoća sa hvatom i snagom držanja otvorenih/zatvorenih škarica. Nakon provjere možemo ponuditi istraživanje škaricama s materijalima u skladu s interesima djeteta. Ponuditi ćemo druge materijale za rezanje osim papira, a to mogu biti plastelin, slano tijesto ili lišće koje pronađemo na dvorištu. Na taj način motivirat ćemo dijete s drugim materijalima kako bi kasnije poželjelo manipulirati škaricama. Postoji još mnogo aktivnosti kroz koje se vježba prstićima ruku, a o nekima ćemo kroz fotografije pokušati prikazati koliko je truda, koncentracije i preciznosti potrebno „Pačićima“ za aktivnosti u kojima koriste finu motoriku ruku, šake i prstiju.

View the embedded image gallery online at:
http://www.vrticbakar.hr/aktivnosti/pacici#sigProId8c89893540


Kretanje je važno!

Većina tjelesnih aktivnosti provodi se bosih nogu radi postizanja većeg podražaja na stopala. Na taj se način potiče jačanje statike cijelog organizma, a bitno je zbog pravilnog držanja tijela.
Sportske aktivnosti nisu osmišljene samo kao sportske, već one nude i igru simbolima, asocijacijama i imenovanjima čime se vježbaju misaone serijacije i klasifikacije čime se potiču prirodni oblici učenja.
Kao dio sportske igredjeci se nud e fotografije životinja, taktilne ploče, papiri raznih boja, loptice različitih veličina i boja, a uz to i različite prepreke koje moraju proći kako bi došli do cilja. Navedene fotografije, loptice i papiri služe kako se djeca ne bi fokusirala samo na svoje kretanje već istovremeno i na brzo razmišljanje.
Pa tako za vrijeme kišnog vremena poligon se radi u našoj sobi ili u blagavaoni. Puzanje, provlačenje, mimoilaženje, nošenje predmeta, gađanje, kotrljanje, skakanje neke su od stalnih aktivnosti u poligonu, a njima se, ovisno o interesu djece, dodaju zadaci.
Puzanje te istovremeno imenovanje životinja koje se nalaze na slikama kraj strunjače kod djece potiče razvoj brzine i koncentracije. Eksplozivnu snagu bacanja potičemo igrama s lopticama i gađanjem u različite mete koje dijete mora klasificirati prema boji ili veličini. Skakanjem se potiče razvoj ravnoteže, rotacije i akomodacije oka, a ako se skakanju dodaju geometrijski oblici različitih boja nastaje igra- skoči sunožno na oblike iste boje, skoči jednonožno na iste oblike različite boje. Djeca tako usvajaju nove riječi, šire svoj vokabular, potiče se prepoznavanje i imenovanje boja, ali i klasifikacija likova prema boji i obliku.
Četveronožnim hodanjem i skakanjem po taktilnim pločama različitih boja potiče se razvoj ravnoteže, akomodacije oka te razvoj govora s obzirom na to da je potrebno imenovati svaku boju na koju se stane.
Utjecaj motoričkog razvoja od presudne je važnosti za cjelokupni razvoj djece predškolske dobi.
U svim igrama prvenstveni cilj je radost, smijeh i veselje djece!

View the embedded image gallery online at:
http://www.vrticbakar.hr/aktivnosti/pacici#sigProIde56ea6c871


Područje praktičnog života

Kod djeteta u prvoj godini života javlja se snažna potreba da oponaša nas odrasle koji ga okružuju. Na nama, odraslima je da prihvatimo njihove želje i pružimo im prilike da budu uz nas, da rade samostalno. Dijete nas oponaša ne zato što im je netko rekao da to učini. Nego zbog unutarnje, intimne potrebe (Maria Montessori, Duh koji upija). Potaknuti pedagogijom Marie Montessori djeci nudimo poticaje kao što su aktivnost otvaranja i zatvaranja različitih predmeta gdje smo koristili otpadne kutije različitih proizvoda, a svaka se kutija otvara na različit način, pomoću poteza ruke iz lijeva u desno čime se dijete priprema i za pisanje koje će se odvijati u istom smjeru. Efekt iznenađenja stvara se skrivanjem malenih predmeta u same kutijice. Na taj način dijete se i motivira na samu aktivnost jer želi pronaći tajanstveni predmet skriven u jednoj od kutijica.

Presipavanje zvončića vrčem je aktivnost u kojoj se dijete presipavanjem zvončića priprema za aktivnost prelijevanja vode iz vrča u vrč ili iz vrča u njegovu čašu.
Cijeđenje nara gnječilicom potiče razvoj fine motorike šake i ruku jer je potrebno upotrijebiti snagu ruku i šake kako bi dijete iscijedilo sok iz sjemenki nara. Sok se na kraju aktivnosti može i kušati, a zadovoljstvo djeteta je tim veće jer može kušati ono što je sam načinio, tj. iscijedio.

Prenošenje hvataljkom ili pincetom različitih predmeta potiče razvoj koordinacije oka i ruke, motoriku šake i ruku. Djeci se nude predmeti kao plodine, sjemenke, perle, vata i td.
Vježba uljudnosti pomaže nam da djecu upoznajemo i približavamo svjesnosti o svom tijelu i kontroli njegovih pokreta (šake i lakta-ruke), ali i učenju uljudnosti u sobi dnevnog boravka u vrtiću, kao i u svakodnevnom životu.

View the embedded image gallery online at:
http://www.vrticbakar.hr/aktivnosti/pacici#sigProIdb884cf5208


Odgojna skupina Pačići ove se godine bavi raznim aktivnostima koje kod djece potiču sva područja razvoja.

• "Penjimo se, pokrenimo se"- spužvaste penjalice, tuneli, stepenice, poligon-poticanje razvoja krupne motorike
• Istraži,dodirni boje, boje oko nas"- upoznavanje, imenovanje boja, istraživanje miješanja boja
• "Broji,broji brojalica"- gestovne-govorne igre, igre tijelom i rukama (prstima), igre u kolu, brojalice, pjesmice
• "Otvori, zatvori, preokreni, umetni"- zidne umetaljke: gusjenica, autić, drveni oblici, provlačenje vune/konopčića i dr.igre
• "Reži, reži škaricama"- poticanje razvoja fine motorike šake i ruku kroz aktivnost rezanja škaricama, pripremne aktivnosti za rezanje škaricama zakopčavanje,otkopčavanje, odljepljivanje, lijepljenje čička, trganje papirnatih maramica ili vate, krep papira
• "Osjeti rukama, nogama"- Taktilni diskovi- hodanje po diskovima (hodanje po različitim teksturama – bosi), upoznavanje, istraživanje, imenovanje osjeta (grubo,glatko,dlakavo,bockavo.., poticanje razvoja taktilne percepcije i krupne motorike )
• "Upoznajmo životinje"- domaće, kopnene, vodene, afričke
• "Škole za Afriku"- Unicef: manipuliranje lutkama koje prikazuju ljude različite boje kože, promatranje fotografija ljudi razne boje kože, izrada tradicijskog nakita- nizanje paste/slamki, slušanje afričke tradicijske glazbe, poticanje i stvaranje pokreta na glazbu

Odgajateljice: Ivana I Ana

View the embedded image gallery online at:
http://www.vrticbakar.hr/aktivnosti/pacici#sigProIddb21758251